זכויות יוצרים באינטרנט

כל מה שצריך לדעת על זכויות יוצרים!

חוק זכויות יוצרים בא להגן על כל בעל יצירה מפני שימוש ללא רשות ביצירה שלו. החוק המכונה “חוק קניין רוחני” מדבר על קניין רוחני, קניין שאינן מוחשי, ועל הזכויות שיש ליוצר הקניין הרוחני.

כל יצירה שנוצרה בכל סוג של מדיה, בספר, בעיתון, באינטרנט ועוד, מוגנת בזכות יוצרים ואין להשתמש בה או להעתיק אותה ללא רשות מפורשת של בעל היצירה. רק לבעל היצירה יש זכות בלעדית לפרסם, להעתיק, לשדר, לפרסם באופן פומבי, להשכיר או להעמיד אותה ללא תמורה לרשות הציבור. מאחר וזכות היוצרים היא זכות כלכלית, בעל היצירה יכול להעביר את זכותו ביצירה בתשלום או בחינם, בכפוף להסכם מפורש החתום בכתב.

אל תפספסו שירותי קופירייטינג

החוק קובע כי בעל הזכויות ביצירה רשאי ליהנות מזכויות מוגנות על יצירתו במשך כל תקופת חייו ועד לתשעים שנה לאחר מותו.

כתיבת תוכן לאתרים

מה מוגן בחוק זכויות יוצרים ומה אינו מוגן? 

סעיף 1 בזכויות יוצרים מגדיר מהן היצירות שעליהן חל חוק זכויות יוצרים.

יצירות ספרותיות לרבות הרצאה שהועלתה על הכתב, טבלה, מאמר , תוכנת מחשב ועוד.

יצירה אומנותית כמו צילום, רישום, פיסול, תחריט, מפה, יצירה אדריכלית, יצירת אומנות, וליתוגרפיה.

יצירה דרמטית כמו סרט קולנוע, מחזה, יצירת מחול, יצירת פנטומימה ויצירה מוזיקלית.

סעיף חמש לחוק זכויות יוצרים מפרט על מה לא חלה הגנה מטעם החוק. בהתאם לחוק לא תחול הגנה על רעיון, על מושגים מתמטיים, על עובדות או על נתונים, על חדשות היום ועל תהליך ושיטת ביצוע. בנוסף, סעיף שש של החוק מפרט כי זכויות יוצרים לא יחולו על חוקים, על תקנות, על דברי הכנסת ועל החלטות שיפוטיות.

זכויות יוצרים ברשת האינטרנט

בעידן האינטרנט שבו כל המידע זמין ופרוץ יש בציבור הרגשה כי כל מה שמתפרסם ברשת או במנוע החיפוש גוגל אינו מוגן בזכויות יוצרים, אך זו טעות!! האמת הפוכה לגמרי. כל מה שמתפרסם ברשת האינטרנט מוגן בזכויות יוצרים, אלא אם צוין במפורש אחרת. אדגיש שוב, כל התכנים וכל התמונות מוגנים על ידי זכויות יוצרים.

עצם הצגת היצירה ברשת האינטרנט החופשית לשימוש על ידי כל אחד ואחת אינו מאשר לאף אחד לעשות שימוש בלתי חוקי ביצירה. החוק מגן גם על עיצוב האתר, על הפונטים, על הצבעים, על הסמלים, על התכנים השיווקיים, על מאמרים באתר ובבלוג ועוד. כל העתקה של מאמר או רק חלק מהמאמר ופרסום המאמר המועתק ברשת מהווה פגיעה בזכויות היוצרים של בעל המאמר.

החוק רואה בהפרה של זכויות יוצרים עבירה חמורה ומאפשר לשופט לתת קנסות גבוהים בכל מקרה של הפרת זכויות יוצרים ובשונה מחוקים אחרים, במקרה של הפרת זכויות היוצרים זכאי בית המשפט להטיל עונש על המפר גם אם לא הוכח שהפרת הזכויות גרמה לנזק.

איך להימנע מהפרת זכויות יוצרים בכתיבת תוכן?

קראתם מאמר וכתבתם אותו מחדש בשפתכם, האם זה נחשב להפרת זכויות יוצרים?

מאחר וחוק זכויות יוצרים אינו מגן על רעיון, כל עוד שכתבתם רק על אותו הרעיון, אך ללא העתקה ודמיון למאמר המקורי, אינכם מפרים את זכויות היוצרים. חשוב להדגיש כי הרעיון אינו מוגן בזכויות יוצרים, אך דרך הביטוי שלו מוגנת וקו התפר העובר בין הרעיון לבין ביטוי הרעיון דק מאוד ונתון לשיקולו של בית המשפט. כדי לבדוק האם בית המשפט עשוי לחשוב כי מדובר בהפרת זכויות יוצרים נסו לתת לחבר לקרוא את שני המאמרים ולשאול אותו האם לדעתו המאמר שלכם מועתק, גם אם קיים ספק קל, מומלץ לכתוב את המאמר מחדש ובדרך ביטוי שונה.

לפני שאתם מתחילים בשירותי כתיבת תוכן לאתר, לבלוג, לעיתון או לכל מדיה אחרת, אתם זכאים לקרוא את כל המידע ברשת, ללמוד ולחקור את הנושא, אך כאשר אתם כותבים את המאמר משכתבים אותו הימנעו מסממנים שישאירו עקבות של המאמר המקורי.

אל תעתיקו כותרות ולא כותרות משנה.

אל תעתיקו פסקאות שלמות.

שנו את סדר הפסקאות במאמר.

השתדלו להכניס במאמר פן נוסף שכותב המאמר לא הביא. ככל שהמאמר יהיה חדש ושונה מהמאמר המקורי הוא לא ייחשב כהפרה של זכויות היוצרים.

אל תעתיקו פסקה או חלק ממאמר, גם אם אתם נותנים קרדיט לכותב המאמר, גם זו הפרה של זכויות יוצרים. במקום זה פתחו קישור למאמר שאותו אתם רוצים להביא.

אם אתם משתמשים בציטוט, הקפידו לתת קרדיט לבעל הציטוט. שימו לב שהציטוט יהיה באורך סביר וקצר יחסית ליצירה המקורית והוא לא מהווה את תמצית היצירה. ציטוט של תמצית כתבה המופיע בפסקה הראשונה שלה עלול להיחשב כהפרת זכויות יוצרים.

שימו לב כאשר אתם מוכרים למישהו את השימוש בזכויות יוצרים, מכרתם לו זכות חד פעמית לשימוש בתוכן. כך גם הדבר לגבי תמונות שאתם מורידים ברשת, גם אם קניתם את התמונה, זה לא אומר שמותר לכם להשתמש בה ללא גבול, זוהי זכות חד פעמית המאפשרת לכם שימוש בתמונה, אלא אם הוסכם אחרת.

הגנו על התוכן שאתם כותבים באמצעות זכויות יוצרים. בין כותבי התוכן מקובל לחשוב כי התשלום עבור כתיבת התכנים כולל גם את זכויות היוצרים, אך זה לא מדויק, הקונה משלם לכם עבור שימוש חד פעמי במאמר, אם הוא ירצה לעשות בו שימוש נוסף או חוזר ייתכן והוא עובר על חוק זכויות יוצרים. (רוב כותבי התוכן אינם מודעים, לכך ומאפשרים שימוש חוזר בתוכן).

ואי אפשר לדבר על העתקת תכנים ברשת בלי להזכיר את העובדה שגוגל מזהה תכנים מועתקים ו”מענישה” את בעלי האתרים שהעתיקו את התכנים, בלי קשר לפגיעה בזכויות היוצרים! גם אם אתם משכתבים באתר מאמר שאתם כתבתם וזכויות היוצרים הם שלכם, אין לכם בעיה עם זכויות היוצרים, אבל יש לכם בעיה עם גוגל.

הערה חשובה: כל האמור לעיל אינו לשון החוק ואינו עונה על כל החוקים והתקנות של חוק זכויות היוצרים, אלא בגדר ידיעה והמלצה בלבד. אם יש לכם התלבטות באשר לזכויות היוצרים בתכנים שאתם כותבים, מומלץ לכם להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום כדי שלא תמצאו את עצמכם מתמודדים עם טענות של הפרת זכויות יוצרים.

אולי יעניין אותך יחסי ציבור

תוכן עניינים

תוכן עניינים

התקשרו - 072-2221780

צרו קשר

תמונה גדולה לאתר

מידע מקצועי

דילוג לתוכן